Anche la pulizia della casa cresce nel rispetto ambientale

Packaging La detergenza – Le multinazional i propongono detersivi ecologici e incrementano le proprie credenziali

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1. È un segnale di come questo settore sia molto cambiato negli ultimi due anni
2. Prodotti che per molto tempo sono stati considerati di nicchia ora coinvolgono i grandi marchi

All’inizio il verde era semplicemente ciò che si otteneva mescolando il giallo con il blu. Oggi il termine è strettamente associato al rispetto per l’ambiente. I detergenti verdi tornano con maggior convinzione sugli scaffali dei supermercati e in internet abbondano le istruzioni per preparare detersivi ecologici fai da te. La definizione “detergente ecologico” risale a qualche anno fa, quando era stata coniata per descrivere la tendenza a utilizzare detersivi formulati con sostanze chimiche poco inquinanti. Descrive inoltre il modo in cui questi item, utilizzabili per pulire case, locali pubblici e impianti industriali, sono prodotti, confezionati e distribuiti. Se per diverso tempo il fenomeno è stato considerato soltanto una moda, oggi è diventato una priorità che ha dato la sveglia a molte aziende impegnate a sviluppare prodotti e imballaggi che rispondano a requisiti di sostenibilità ambientale. I produttori di detersivi non si accontentano più di acquistare materie prime e materiali da imballaggio sicuri ed efficaci. Chiedono ai propri fornitori di evitare certi componenti, di ridurre peso e dimensioni dei contenitori, di mettere a punto prodotti che riducano le emissioni di gas serra durante la produzione e l’utilizzo, nell’intento di limitare l’impatto ambientale. I primi interventi in questa direzione hanno portato multinazionali come Procter & Gamble, Henkel e Unilever a proporre linee di detersivi concentrati che, come evidenziano pubblicità ed etichette, richiedono meno materiale da imballaggio e riducono le emissioni di CO2 dovute ai trasporti.

A good green wash
That consumer products giants enter the market for green cleaning says a lot about how much the home care industry has changed in the past two years. Once the territory of fringe players only, sustainable cleaners are attracting the interest of big corporations everywhere. In such products, companies see both a growing market and a way to burnish their environmental credentials. Years ago, “green” was simply what you got mixing yellow and blue. Today, the word is closely associated to environmentally friendly. Green products are lining on store shelves, the internet is full of tips for green living and stepby- step instructions for making your own earth-friendly household cleaning products. The term “green cleaning” was thought to describe a growing trend in favor of using environmentallyfriendly ingredients and chemicals for household, manufacturing and industrial cleaning. It also describes the way residential and industrial cleaning products are manufactured, packaged and distributed. For many years it’s been just a hip trend, now it is an assumed requirement for many cleaning products. Company committed the keep their market share develop more environmentally- sound cleaning products. This new interest is turning to be a wake-up call to chemical and packaging companies, that supply the cleaning products industry, to step-up their efforts to provide greener ingredients with the same effectiveness of conventional ones.

It may not be enough anymore
Simply providing ingredients and packaging materials that are safe and effective may not be enough anymore to satisfy customers who want to purchase green products. Green buyers demand natural ingredients and reduced packaging material, they ask to industry to develop products that generate less carbon dioxide during manufacturing and use, the buzz word is get a low environmental footprint. An early entrant in this game is the new generation of concentrated laundry detergents from firms such as Procter & Gamble, Henkel and Unilever. As ads and labels always point out, they require less packaging material and can be shipped with fewer CO2-emitting trucks.

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